Rabu, 2 Januari 2008

Tahun Baru 2008

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Di sini lebai nak amik kesempatan mengucapkan Selamat Tahun Baru 2008 buat semua. Tapi bagi kita yang beragama Islam, kiraan tahun yang sepatutnya hadir dalam diri kita adalah tahun Hijriah. Itu barulah tahun yang dikenang bagi kita. Sekarang sudah 1428 tahun peristiwa Hijrah berlalu.

Bagi Tahun Masihi, adalah berdasarkan tarikh kelahiran Nabi Isa a.s. Bermakna sudah 2008 tahun sejak peristiwa kelahiran baginda. Beza masa antara baginda Nabi Isa a.s dengan kelahiran Rasulullah s.a.w adalah = 2008 - (1428 + 50 (usia nabi s.a.w ketika hijrah) = 530 tahun.


Nabi Muhammad s.a.w juga telah 1415 tahun meninggalkan kita pada genap umurnya 63 tahun. Dan ingatlah bahawa sesetengah ulama dan ahli kasyaf zaman dahulu telah mentaksirkan tempoh umat Nabi Muhammad s.a.w adalah tidak lebih 1500 tahun. Ini bermakna tempoh dunia hanya tinggal (1500 - (1428 + 10 (baginda s.a.w menerima wahyu pertama) = 62 tahun. Pajakan rumah lebai pun ada 98 tahun lagi. Singkat sangat masanya. Benarkah? Wallahualam.. Tak perlu dipanjangkan. Yang penting kira congak amalan kita, bukan asyik mencongak bila nak kiamat, bila Imam Mahadi nak muncul, bila Nabi Isa a.s nak turun.

Tapi lebai pasti, yang sekarang yang orang sibuk mencongak adalah bila nak Pilihanraya? bila harga minyak nak naik, bila caj elektrik nak naik? barang apa lagi nak naik? berapa naik..? Lepas pilihanraya esok naik le tu.. tak payah risau.. kekekeke...

Wassalam..

Tiada ulasan: