Isnin, 18 Februari 2008

Gambar dan Kata Nista

Menjelang Pilihanraya, bermacam kata nistayang dilemparkan terhadap Barisan Alternatif melalui media cetak dan elektronik. Gambar-gambar perhimpunan rakyat disunting dengan selitan rusuhan di negara asing digunakan untuk memburukkan imej Barisan Alternatif.

Bagi memburukkan PAS, gambar-gambar pemimpin-pemimpin PAS bersama lain-lain barisan pimpinan pembangkang turut disiarkan dan dimain-mainkan dengan kata-kata nista yang meremehkan perjuangan pembangkang. Terutamanya yang sering keluar dalam blog-blog pro UMNO ialah gambar Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Anwar Ibrahim dengan Lim Kit Siang yang diselang ayat, PAS bersekongkol dengan Kafir Harbi.

Siapa kafir harbi? Kafir Harbi adalah golongan bukan Islam yang tidak menerima malahan menentang dengan segala upaya dan hingga kepada menggunakan kekerasan ke atas Islam. Golongan ini samalah dengan penentang puak jahiliyah Makkah ke atas Nabi S.A.W. Atau serangan dan penindasan oleh kaum yahudi ke atas umat Islam Palestin dan tindakan ganas Tamil Eelam ke atas umat Islam di Sri Lanka atau penentangan komunis ke atas umat Islam seperti di Cechnya.

Dalam istilah negara, kafir zimmi adalah golongan bukan Islam yang menerima pemerintahan negara berlandaskan Islam tanpa penentangan (apa jua kaedah hinggalah kekerasan), walaupun hatinya tak bersetuju. Dan kafir harbi adalah yang menolak, menentang dengan zahir pemerintahan negara Islam. Persoalannya, Malaysia tidak melaksanakan pemerintahan, perundangan berdasarkan Islam. Tapi yang sibuk digembar-gemburkan adalah Islam Had hari.

Maka tidak timbul lagi soal kafir harbi atau zimmi dalam negara ini. Semuanya rakyat Malaysia dan mempunyai hak yang terjamin oleh Perlembagaan Negara.

PAS telah berusaha sejak sekian lama menerangkan maksud pemerintahan dan undang-undang Islam yang sebenarnya, samada kepada bukan Islam, bahkan kepada orang Islam sendiri. Sebaliknya UMNO yang giat menakut-nakutkan orang awam dan memutar belitkan isu pemerintahan dan perundangan Islam.

Lihat sahaja bila PAS menang di Kelantan pada tahun 1990 dan berhasrat melaksanakan undang-undang Islam. Maka yang bersorak tempik menyatakan siapa nak merasa sup tangan, bolehlah datang ke Kelantan, bukankah suara-suara tu datang dari puak-puak UMNO?? Apa hukumnya orang yang mempertikaikan hukum Islam yang berasaskan Al-Quran?

Mempertikaikan Al-Quran samalah dengan mempertikaikan perintah Allah. Jatuh kafir bagi sesiapa yang mempertikaikan hukum Allah. Bila kita kata macam ni, diorang kata kita sewenangnya mengkafirkan orang. Lantaklah, dah jelas hukumnya kafir (kufur / engkar) maka peduli apa lagi. Kamu nak bela, suka hati kamulah...

Berbalik isu gambar tadi, kalau nak letak gambar dan jadikan modal, berlambak lagi gambar pemimpin UMNO yang boleh kita gunakan. Pegang bahu artis, bermesra dengan pemimpin negara asing yang membunuh umat Islam, bersalam dengan perempuan bukan muhrim, semuanya ada.. Mana imej pemimpin Islam yang sepatutnya?

Bukan tak boleh bersalam dengan kafir, apatah lagi kalau mereka itu pemimpin masyarakat atau negara mereka. Sebagai tanda hormat-menghormati, maka salamlah, hatta kalau Hitler ada lagi, dia hulur tangan, sambutlah. Tapi jangan lah pulak bersalam kalau yang ditegah terutamanya bukan muhrim.

Jadi nasihat lebai pada pakar propaganda UMNO, bab bergambar, bersalam, bekerjasama antara pemimpin PAS dengan pemimpin bukan Islam yang lain, tak payahlah nak kecoh sangat, takde faedahnye...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tu kalo org nak pikir...
yg bodoh bangang bengik tu... UMNO buh nama kalabun malami.. anjing malam pun diorang pangkah BN gak...

tak celik2 mata... kutuk BA no satu... putar belit fakta org no satu...

Hukum bg org yg menolak undang2 Allah... dlm Al-Quran pun dah nyatakan...

"apakah kamu menolak Undang2 dari tuhanmu hanya kerana kehendak manusia"

ayat baper tak ingat... maka org2 begini adalah digolongkan dlm golongan murtad..