Jumaat, 4 April 2008

Hal Khalwat pun Nak Kecoh..

Teman terbaca tulisan blog Susan Loone, blog ni rajin juga lebai masuk.. Macam-macam isu semasa yang ditonjolkan. Tapi baru tadi lebai terbaca isu tentang khalwat. mulanya isu ni bila IKIM cadang untuk kenakan juga suatu bentuk pendakwaan di Mahkamah Sivil bagi orang bukan muslim yang didapati ditangkap berkhalwat dengan orang Muslim (yang didakwa di Mahkamah Syariah) di mana sebelum ni mereka terlepas dan hanya orang muslim berkenaan yang disabitkan. Dalam kata pemikiran maju, pun manusia kembali terkebelakang apabila sibuk nak pertahankan kebebasan hingga benda tak bermoral pun nak dipertahankan.


Pada lebai, elok juga dihukum bukan muslim yang melakukan perbuatan tidak bermoral termasuk hukum sekali penzinaan walaupun sesama bukan muslim, macam yang Chua Soi Lek buat. Terlepas macam tu aje orang tua tu. Siut aje...

Agama larang, budaya pun larang perbuatan sikit lagi serupa binatang ni. (ye la main randuk aje.. tak kira siapa laki ke bini orang ke) Tak kira la agama apa pun. Ade ke agama (yang well known le) menggalakkan raba-raba, zina macam ni??

Macam-macam le komen dari orang ramai dalam blog tadi... yang bukan Muslim mula menyerang fahaman Islam sampai kait dengan keganasan la... yang Melayu / Islam susah juga la nak sebut secara baik dalam mempertahankan pandangan agama. Last-last menyampah lebai baca sebab dah sampai bakar-membakar isu agama dan masuk politik pulak tu..

Ni je la komen lebai kepada pembaca sebelum lebih ramai terluka disebabkan semua orang nak bercakap walaupun tak pandai menyusun ayat.

"Apa ni pasal khalwat pun nak bising? takde benda lain yang lebih berfaedah? Yang korang sibuk-sibuk ni, korang ni rajin berkhalwat ke???

KHALWAT tu maksudnya bersendirian, kalau dalam beribadah ada maksud khalwat iaitu duduk bersendirian dan beribadat, jauh dari gangguan lain, macam "Bertapa" lebih kurang la.. Kalau dalam buddha ada sejarah macam mana beliau bertapa bersendirian untuk mencari erti hidup di bawah pohon Bodhi.

Adapun Khalwat yang dibincangkan ni, iaitu perbuatan berdua-duaan, di tempat tersembunyi, yang boleh mendatangkan syak dan didapati samada sedang atau cuba nak melakukan maksiat (ringan-ringan, raba-rabaan, cumbu-cumbuan, romen, b**w j*b, zina, etc..). Kalau sekadar bersembang atau berbincang samada soal biasa atau soal cinta, takkan tak boleh sembang di cafe? Kenapa mesti sorok-sorok?

Sekali lagi aku ulang... Korang bising-bising ni sebab korang rajin berkhalwat/buat maksiat ke? Tutup je perbincangan ni.. "

Baik bincang isu-isu lain yang lebih berfaedah.. Macam apa aktiviti yang sepatutnya dilaksanakan untuk meningkatkan kesefahaman antara kaum dan agama di Malaysia. Apa yang kaum Cina rasa terhadap Melayu dan India, pandangan kaum India terhadap Melayu dan Cina dan begitu juga sebaliknya antara Melayu terhadap Cina dan India. Biar kita bincangkan perbezaan kita secara jujur dan berhemah semoga dapat kita cari persefahaman.

Tiada ulasan: